Boten en bootjes in de Mekongdelta - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Frits en Lisette Couwenberg - WaarBenJij.nu Boten en bootjes in de Mekongdelta - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Frits en Lisette Couwenberg - WaarBenJij.nu

Boten en bootjes in de Mekongdelta

Door: Lisette

Blijf op de hoogte en volg Frits en Lisette

29 Oktober 2008 | Vietnam, Hanoi

Hallo allemaal,

dinsdag 28 oktober zijn we (weer vroeg natuurlijk) vertrokken van Saigon naar Mytho, waar we op de boot zouden stappen, voor een stukje van de reis dachten we eerst. Het bleek echter een onderbreking van de reis te zijn en was wel erg leuk. We gingen eerst in een wat grotere boot de rivier (een aftakking van de Mekong) langs, om te genieten van alle paalwoningen en kleurrijke vissersboten.We werden bij een groot eiland afgezet, waar we fruit en thee kregen aangeboden en daarna een stuk naar de andere kant liepen. Daar gingen we met z'n vieren in een boot, die door twee dames werd geroeid. We gingen door het met mangroves begroeide gedeelte van een kleine rivier, erg mooi. Daarna weer over in een grotere 8 persoonsboot voor een ander stuk en op het eiland een demonstratie snoep maken van kokos en thee met honing gedronken.
Daarna weer in de grote boot terug naar de bus die in My Tho op ons stond te wachten voor de rit naar Can Tho. We reizen nu in de Mekongdelta en ik had meer laag en vlakland verwacht, maar er zijn alleen heel veel rivieren en bruggen en zijrivieren langs de wegen die we rijden.
In Can Tho kwamen we eind van de middag aan en hebben een hotel aan de boulevard vlak bij het grote zilverkleurige beeld van Ome Ho.
Het was vandaag een droge en warme dag en dan is de temperatuur 's avonds wel heerlijk om buiten te lopen en te eten.

Woensdag 29 oktober
Vertrek zoals gewoonlijk om 7 uur nu voor een excursie naar de drijvende markt. De bootjes vertrokken vlak voor ons hotel aan de kade en we zaten met 4 in een wat kleinere boot
die uiteindelijk heel makkelijk tussen de andere boten door kon varen. Na een best lang stuk over de rivier, waar erg veel te zien was, kwamen we bij het marktgedeelte aan. Daar was het een drukte met allerlei soorten boten met verschillende handel. Ze hebben allemaal een hoge lange stok op hun boot met daaraan vast geknoopt de groenten of fruitsoorten die ze verkopen (zie de foto). Inmiddels was de zon doorgekomen en werd het aardig warm op de bootjes. We gingen een zijriviertje in dat een stuk rustiger was en waar de bootdames ons de planten lieten zien en zelfs hele boeketjes plukten. We stopten bij een fruittuin en kregen daar drinken en fruit aangeboden. Hele royale schalen met pomelon, papaya, mango, bananen, ananas en meer voor 15.000 dong pp (0,75 euro). Hierna een wandeling door de fruit en groentetuinen waarbij de dames in het water staand de "morning glory" aan het snijden waren. Dat is een heel veel gebruikte groene bladgroente in de Vietnamese keuken, die als een waterplant groeit.

De bootjes brachten ons weer om 11 uur terug bij het hotel en daar hadden we nog tot 13 uur de tijd voordat we met de bus naar Chau Doc vertrokken, waar we rond 17 uur aankwamen. Een klein familie hotel met een leuk romantisch restaurant aan het water, dat hier dus op de grens met Cambodja ons afscheid van Vietnam is.

Groetjes Lisette en Frits

Die zit nu te wachten om de foto's te kunnen plaatsen

• 30 Oktober 2008 - 20:50

Jvanderwindt,soest:

Hoi Lisette en Frits,
    Wat leuk om al die verslagen te lezen,vooral ook omdat het bekend is.Het verhaal van de Cu Chiu tunnels en de tempel van die sekte,zo totaal verschillend. Boeiend he ?
    Ben blij voor jullie dat het nu mooi weer is,want die regen...Veel avontuur verder, groetjes Jopie.