Laatste dag in Siem Reap en daarna naar huis - Reisverslag uit Culemborg, Nederland van Frits en Lisette Couwenberg - WaarBenJij.nu Laatste dag in Siem Reap en daarna naar huis - Reisverslag uit Culemborg, Nederland van Frits en Lisette Couwenberg - WaarBenJij.nu

Laatste dag in Siem Reap en daarna naar huis

Door: Frits

Blijf op de hoogte en volg Frits en Lisette

05 November 2008 | Nederland, Culemborg

Nog even voor wie de foto's van ons vorige verslag al bekeken hebben: We hebben er nog een paar extra bijgezet...

Op maandag 3 november hebben Lisette en ik een tuktuk met chauffeur gehuurd om wat van "the countryside" te zien. Natuurlijk moet je dan vantevoren afspreken hoeveel dat zo'n uitstapje moet gaan kosten. In ons geval was dat 8 dollar, waarbij we om 9:00 uur vertrokken en om 13:00 uur weer terug zouden zijn. Onze chauffeur vertelde dat hij voor zijn Honda brommer 1000 Dollar had betaald en voor de tuktuk die er achter hangt, nog 700 Dollar. Hij betaalde elke dag 2 dollar terug; de overige verdiensten waren voor zijn familie, gezinnetje en woning. Dat inkomen is hoog in vergelijking met veel andere Cambodjanen!

Na een kwartier had onze chauffeur al zijn geld verdiend voor ons: hij nam ons mee naar een trouwerij, waar men net met de plechtigheid bezig was. We mochten in de kamer van dat huis meekijken hoe dat in zijn werk ging. We zagen hoe het bruidspaar een soort "bloem" van een bamboestruik kregen, die opengemaakt werd en waaruit een bos dunne stengels werd gehaald. Nadat ze die samen hadden vastgehouden, werden ze uit elkaar gehaald en aan de gasten gegeven, die ze vervolgens weer over het paar gooiden. Net zoals bij ons het strooien van rijst. Daarna werden hun handen gewassen en wasten ze zelf hun gezicht. Aan het einde van de plechtigheid maakte het bruidspaar, plus 3 bruidsmeisjes en 3 bruidsjonkers een paar rondjes rond een paal in de kamer, waarna ze de ruimte verlieten. Heel leuk en interessant om te zien, en niemand van de gasten trok zich wat aan van onze aanwezigheid (ze waren zelf ook aan het filmen en fotograferen).

Volgende stop was bij een heel klein restaurantje op poten aan het water. Daar bestelde Lisette thee, ik cola en onze tuktukker bestelde ook iets. Even later kwam de serveerster aanzetten met een emmer waarin 3 flesjes bier stonden in het ijs. Iets anders was er niet, dus wij zaten voor 10:00 uur al aan het bier....

Een eindje verderop zijn we onder begeleiding van een monnik wezen kijken in een schoolklas. Hoewel ze daar toch niet elke dag toeristen in de klas krijgen, bleven de kids goed opletten wat de leraar hen vertelde...

In datzelfde stadje ligt ook een bergje, de enige in de wijde omtrek. Vanaf die berg kon je mooi zien hoe hier de huizen in het water worden gebouwd, met op de achtergrond het grootste meer van de verre omtrek.

Op de terugweg passeerden we nog een grote groep Cambodjanen die stonden te wachten om met een grote groep op pad te gaan naar een pagode. Voorop een soort orkest en diverse offerandes, plus enkele schitterende cermoniele parasols. Op de bijbehorende vrachtauto's zaten met name veel oudere nonnen in witte kleden, met een heel kort kapsel.

Na de middag zijn we nog even op de markt wezen kijken en wat souverniers wezen kopen. En 's avonds was er een gezellig afscheidsdiner.

Dinsdagmorgen zijn we eerst van Siem Reap naar Phnom Penh gevlogen en vervolgens naar Singapore.
Omdat we in Singapore een heel tijd moesten wachten, hebben we met een gratis bus een korte rondrit door de stad gemaakt. Dat had best leuk kunnen zijn als het niet zo ontzettend hard geregend had. Hierdoor was er buiten niet veel te zien. Jammer...

En toen voor een vlucht van ruim 13,5 uur naar Amsterdam, waar we vanochtend (5 november) rond 06:30 uur geland zijn. En om 08:30 uur stonden we hier aan de Amstelsingel weer op de stoep....

Tot zover ons verslag; we hopen dat we nog lang kunnen nagenieten van alles we in Vietnam en Cambodja gezien en meegemaakt hebben....

Groeten,

Lisette en Frits

• 05 November 2008 - 21:29

Jvanderwindt,soest:

Hoi vakantiegangers,
    welkom thuis na een verre
    reis,genoten van de verslagen en de foto's.Wie verre reizen doet kan veel verhalen,dat zal wel gebeuren !Veel plezier met nagenieten,groetjes Jopie.

• 07 November 2008 - 10:01

Marja Cozijn:

Hoi reizigers,
    Ook deze keer weer genoten van jullie geweldige reisverslag en de foto's. Een reis om op ons lijstje te zetten! Groet, Ferd en Marja

• 07 November 2008 - 12:19

Yvonne:

Ha Frits en Lisette,
    Ik heb erg genoten van jullie verslagen en foto's. Gelukkig zijn jullie weer behouden thuis. Hoewel je natuurlijk liever nog op reis was. Vanmiddag vertrekken we naar mexico en Guatemala voor onze reis. We hebben enorm veel zin.