Grote drukte in Saigon - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Frits en Lisette Couwenberg - WaarBenJij.nu Grote drukte in Saigon - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Frits en Lisette Couwenberg - WaarBenJij.nu

Grote drukte in Saigon

Door: Frits

Blijf op de hoogte en volg Frits en Lisette

26 Oktober 2008 | Vietnam, Hanoi

Gisteren, zaterdag 25 oktober zijn we circa 350 km gereisd van Da Lat naar Saigon. Dat was een mooie tocht, eerst door de bergen en later over de laagvlakte naar de voormalige hoofdstad van Zuid Vietnam.

Onderweg zijn we gisteren eerst gestopt bij een theeplantage. Mooie grote velden, vol met theestruiken. Helaas werd er niet geplukt (want het regende, en wellicht was het ook geen oogsttijd).
Een stukje verderop zijn we gestopt bij een bedrijf waar volgens onze gids zou worden uitgelegd hoe thee en koffie werden verpakt en zo. Dat bleek echter een "tourist trap" te zijn: het was een enorme grote winkel waar veel koffie en thee werd verkocht, plus heel veel souveniers.

Verderop even lunchpauze, en toen vlot richting Saigon. Onderweg zijn we nog een keer gestopt bij een brug over een grote rivier, waarop veel mensen woonden in drijvende huisjes. Daar werd ondermeer vis gekweekt in grote bakken op hun "binnenplaats".

Onderweg vielen de vele kerken op en ook de grote Mariabeelden bovenop de huizen, het percentage katholieken is hier duidelijk veel groter dan de landelijke 18%. Wel mooi om te zien dat het hier allemaal door elkaar heen te zien is. Dan weer een groot Boedhabeeld en dan weer een Mariabeeld of een grote arend op de voorgevel. De huizen zijn ook allemaal heel fel gekleurd en vaak alleen aan de voorkant maar geschilderd, de zijkant is dan gewoon grijs beton. Vanuit de bus ook geprobeerd om een bruidswinkel te fotograferen, want ieder dorp hoe klein (en vaak armoedig) ook, heeft wel minstens een winkel met hele sjieke feest en bruidsjurken.

Tegen 18:00 uur waren we in Saigon, dat nu eigenlijk "Ho Chi Min stad" heet, maar hier niet vaak zo genoemd wordt. Tijdens het binnenrijden in de stad zagen we langs de weg ondermeer tientallen bedrijven waar tweedehands graafmachines te koop werden aangeboden. Het was ook weer spitsuur en dus waren de wegen overvol met brommertjes.

Na een korte opfris ronde in de hotelkamer zijn we met de hele groep een heel eind gaan lopen naar een sjiek Indiaas restaurant waar de airco zo koud stond dat we allemaal weer blij waren dat we de warme avond in mochten voor de wandeling terug.

Zondag 26 oktober,
na het ontbijt stonden om 9 uur (ja, we mochten uitslapen!) 20 fietstaxies op ons te wachten met allemaal een mooi wit Djoser T-shirt aan. Ik (Lisette) werd al heel gauw bij de deur weggetrokken door een van de rijders die mij als een van de kleinste van de groep wel graag in zijn fiets wilde hebben. Het zijn allemaal van die iele kleine kereltjes, maar fietsen dat ze kunnen..
Inmiddels kwam de zon door en vertrokken we met al die taxies in het drukke verkeer van Saigon. Dat is al een belevenis op zich. Er zijn stoplichten en als die verspringen dan komt er ook echt een hele golf verkeer op je af, wat een probleem is als je de bocht om moet tegen de stroom in. Ik heb doorgefilmd... maar dat kostte wel moeite!! Het gaat allemaal goed, omdat iedereen toch wel met elkaar rekening houdt.
We hebben twee mooie tempels bezocht, zijn door de Chinese wijk gelopen met alle kruiden, paddestoelen, bloemen enz.en zijn voor een uurtje afgezet bij de markt van de Chinese wijk. En als laatste stop reden we naar het oude centrum en werden daar bij de grote overdekte Ben Tranhmarket afgezet.
Daar even rondgekeken, ze blijven ons boeien, en nog wat soeveniertjes gekocht. Inmiddels verdween de stralende brandende zon en werd het donkerder en ja hoor, het stortregende een paar minuten later weer, dus gevlucht naar een overdekt terrasje. Na de bui de Schouwburg, het postkantoor en de Kathedraal bekeken en teruggewandeld naar het hotel.

Daar zitten we nu heerlijk rustig (dus niet, de deur staat open en het getoeter gaat gewoon door) ons verslag te maken.

Groetjes Lisette en Frits

maar