Naar het koele keteldal - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Frits en Lisette Couwenberg - WaarBenJij.nu Naar het koele keteldal - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Frits en Lisette Couwenberg - WaarBenJij.nu

Naar het koele keteldal

Door: Frits

Blijf op de hoogte en volg Frits en Lisette

24 Oktober 2008 | Vietnam, Ðà Lạt

Gistermorgen weer op tijd vertrokken richting Da Lat. Die stad ligt op circa 200 km van Na Trang in het binnenland.

Een van de eerste stops was bij een Cham toren, net zoals we er in Na Trang ook al een gezien hadden. Wat daarbij opviel was dat er ook weer pinguin prullebakken stonden waaraan je in eerste instantie niet ziet dat je daar afval in kwijt kunt. Het inwerpgat zit namelijk aan de achterkant van de kop...
De torens zelf waren indrukwekkend, maar omdat het weer eens regende waren we al snel weer beneden.

Langzamerhand begon de weg te klimmen en raakten we in de wolken of mist, afgewisseld met regen. Op de uitzichtpunten zagen we dan ook niet veel.

Aan het einde van de middag arriveerden we in Da Lat, wat op een hoogte van circa 1000 m ligt. Hierdoor is het er veel koeler dan in de rest van Vietnam. Bovendien is de grond er erg vruchtbaar, waardoor er veel soorten groente, fruit en bloemen geteeld kunnen worden.
We zijn meteen op bezoek gegaan in het "crazy house", wat ontworpen is door de dochter van de president. En die meid was of geniaal of flink gestoord. In elk geval is het een hotel dat je hooguit in de Efteling zou verwachten. Maar wel leuk om te zien....
Wij logeren echter in een gewoon hotel. Alhoewel gewoon: toen we aankwamen was er geen stroom. Dat is hier elke 2 weken op donderdag tot 19 uur omdat de electriciteitsmaatschappij volgens de verhalen stroom aan China verkoopt en op genoemde donderdagen is Da Lat aan de beurt om dan maar een dagje geen stroom te hebben....

's Avonds hebben we voor het eerst Vietamese Hot Pot gegeten, en dat was heerlijk!

Vanochtend (vrijdag 24 oktober) stonden er een kleine 20 man van de Easy Riders Da Lat met hun motoren op ons te wachten om een ritje in en rond de stad te maken. Dat was een hele leuke "excursie" waarbij we heel veel van de omgeving gezien hebben en een aantal leuke plekken bezocht hebben.
De eerste stop was een tempel met een groot aantal beelden van met name draken.
Tweede stop was bij een bloemenkas, waar rozen en gerbera's werden geteeld.
Derde stop was bij een koffieplantage, waar druk mocca bonen werden geplukt.
Volgende stop was bij een bedrijfje waar zijderupsen werden geteeld. Aansluitend gingen we naar een bedrijf waar van de zijderups cocons zijde werd gemaakt en geweven. Dat was heel interessant omdat we dan in een bedrijf het hele productieproces zagen.
Volgende stop was een waterval, maar omdat de treden spekglad waren en er lang niet overal leuningen waren, zijn we maar halverwege gegaan omdat we de kans op een vervelende val te groot vonden.
Na de lunch bezochten we nog een thuisstoker van rijstwijn en hebben we het spoorwegstationnetje van Da Lat bekeken.

De rest van de namiddag hebben we de overdekte markt bezocht en een lekker gebakje gekocht. En inmiddels is het avond en moeten we er morgen weer vroeg uit, richting Saigon...

Groeten, Frits en Lisette

• 27 Oktober 2008 - 12:46

Maria:

Frits en Lisette, stoere en leuke foto's. Jullie worden echt nog motorrijders. Prachtige markt. Geniet ze want het schiet al weer aardig op.
    Groeten uit Culemborg