Langs de kust - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Frits en Lisette Couwenberg - WaarBenJij.nu Langs de kust - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Frits en Lisette Couwenberg - WaarBenJij.nu

Langs de kust

Door: Frits

Blijf op de hoogte en volg Frits en Lisette

22 Oktober 2008 | Vietnam, Hanoi

Eergisteren (maandag 20/10) zijn we vanuit Hoi An vertrokken richting Zuiden. Na een valse start (de chauffeur was zijn bril vergeten) gingen we "vol gas" (je mag op de snelwegen niet harder dan 50 km/h) richting Qui Nhon. Het regende onderweg, maar in de bus heb je daar weinig last van. We zijn een keer gestopt bij een bedrijfje waar slaapmatten werden gewoven en verder was het kijken naar wat je onderweg zoal ziet.

Een tweede stop was bij het dorpje My Lai, waar de Amerikanen op 16 maart 1968 in een paar uur tijd 504 mensen hebben vermoord. De bedoeling van hen was om Vietcong strijders te pakken te krijgen, maar die waren er op dat moment niet. Er werden kinderen, vrouwen en bejaarden vermoord, de veestapel gedood en alle huizen verbrand.
Op de plek waar dat gebeurd is, is nu een museum met talloze foto's van die slachting, genomen door een Amerikaanse oorlogsfotograaf. Veel van die foto's zijn heel schokkend en dit bezoek maakte diepe indruk op ons allen. Er werd ook een Nederlandse documentaire voor ons vertoond die ooit eens door de KRO is gemaakt.
Bij een van de huisjes zat een mevrouw die indertijd de slachting heeft overleefd. Zij kwam er nog af en toe om te gedenken.
In bedrukte stemming gingen we weer de bus in.

De lunch was de allerkortste die we ooit gehad hebben: in een vloek en een zucht stond alles op tafel en omdat wij honger hadden, was het ook weer zo op. Toen nog even op het strand gekeken, maar het weer was er niet naar om het water in te gaan.

Tegen 5 uur waren we in Qui Nhon, waar we in een schitterend hotel werden ondergebracht: dikke tapijten op de vloer, hele mooie kamers, een badkamer met voldoende licht en een prachtig uitzicht vanaf ons balkon op de zee.
Omdat het nogal ver van andere restaurants af lag, aten we met de groep in het hotel, en dat was duidelijk minder dan de 4 sterren: Hoewel we allemaal tegelijk besteld hadden, kwamen er in eerste instantie maar 3 of 4 koppen soep, en direct daarop aansluitend het hoofdgerecht voor die mensen. En de rest kreeg tot nader order niks. Dan werden gerechten bij verkeerde mensen neergezet en toen die zeiden dat ze dat niet besteld hadden, gingen de gerechten terug naar de keuken in plaats van naar de groepsleden die dat wel besteld hadden. Bovendien waren de gerechten lauw en de friet zelfs koud. We zaten om 19:00 uur aan tafel en de laatste kreeg haar hoofdgerecht rond 22:00 uur....
Wel gelachen, maar toch maar even wat op het enqueteformulier van het hotel ingevuld.
Ook het ontbijt was niet geweldig omdat zowat alle schalen om 07:30 uur al leeg waren en ze niks aanvulden.

Maar goed, het was een zonnige (dins)dag en we gingen snel op pad voor de resterende 200 km. Onze eerste stop was bij een fabriekje van vissaus. Daar wordt vis (met daarop veel zout) in een grote ton onder een stapel zware stenen gelegd, waardoor de vissappen eruit komen. Na een jaartje rijpen heb je dan vissaus, zoals die in heel Vietnam op iedere tafel staat. Jullie zullen snappen dat het daar een beetje vreemd rook....

De volgende stop was niet gepland: onze chauffeur werd aangehouden door de politie omdat hij te hard reed. Dat kostte hem 1,5 Miljoen Dong (dat is 75 Euro, maar ook ongeveer een gemiddeld Vietnamees maandloon). Het duurde wel even voordat dat geregeld was, maar we stonden net bij een lagere school en in een mum van tijd stonden er hele klassen om ons heen, want het was net pauze. En toen we een kijkje gingen nemen in hun klassen, waren ze helemaal door het dolle heen. Leuk! Er hing een foto van Ho Chi Min boven het bord waaronder de kinderen zich geheel spontaan opstelden voor een foto.

Het weer was prachtig en bij het lunchadres (aan het strand) zijn we even wezen pootje baden. Daar konden we ook mooi zien hoe hier gevist wordt, want de scheepjes lagen slechts enkele tientallen meters uit de kust.

Onderweg waren er prachtige uitzichten, met stapelwolken, groene rijstvelden en veel garnalen-kwekerijen.

Toen we in Na Trang aankwamen zijn we meteen bij de Chamtoren Po Nagar gaan kijken. Een fraai bouwwerk op een heuvel boven de stad.

De volgende dag (woensdag 22/10) was het de bedoeling om een dagje op het strand door te brengen (of in het zwembad in het hotel), maar het regende dat het goot. Dus hebben we eerst maar eens uitgeslapen, en zijn toen gaan brunchen. Inmiddels was het droog, maar het bleef de hele dag bewolkt.
Vervolgens zijn we gaan kijken naar de 18 meter lange liggende Boedha in de Long Son Pagode en bij een hele grote zittende Boedha. Verder nog wat door de stad geslenterd en een pilsje gedronken.

En nu zitten we dus te internetten, tussen circa 30 jongelui die allemaal spelletjes zitten te doen.

Groetjes,

Frits en Lisette

• 23 Oktober 2008 - 11:05

Koen:

Hallo vrienden,

Heerlijk om al julie verhalen te lezen. Wij waren er in maart 93 (15 jaar geleden...), toen geen druppel regen gehad. Vietnam heeft vele kanten! Geniet lekker verder met hopelijk iets droger weer!
    Wij vetrekken op 11-11 voor 2 weken naar de VS. Minder spannend, maar wel erg ONTspannend!

Vakantiegroeten van Koen.