Van Ashgabat naar Dashoguz - Reisverslag uit Asjchabad, Turkmenistan van Frits en Lisette Couwenberg - WaarBenJij.nu Van Ashgabat naar Dashoguz - Reisverslag uit Asjchabad, Turkmenistan van Frits en Lisette Couwenberg - WaarBenJij.nu

Van Ashgabat naar Dashoguz

Door: Frits

Blijf op de hoogte en volg Frits en Lisette

26 Augustus 2010 | Turkmenistan, Asjchabad

Donderdag 26 augustus, van Ashgabat naar Dashoguz.

Vanochtend vroeg uit bed en alvast alles ingepakt. Toen ontbijten (om 07:00 uur) en naar de bus. We waren in notime op het vliegveld. En we moesten daar maar liefst 3x keer door een scannerpoortje. Dat wisten we niet van tevoren, zodat iedereen 3x zijn riem uit zijn broek moest halen, zijn zakken leeg moest maken en na het poortje weer aan doen.
Onze vlucht zou om 09:45 vertrekken, maar toen we net bij het toestel waren moesten we weer rechtsomkeer omdat er iets niet in orde was. Het zou een uurtje duren voordat we zouden vertrekken. Even later bleek dat dat uurtje toch iets langer werd. En wat later zo nog een paar keer. Uiteindelijk werd het dus half twee voordat we vertrokken. Gelukkig was het niet saai, met al die mooie Turkmeense dames in prachtige lange jurken, een dame met een karretje die eten en drinken verkocht en het gezellig kletsen met onze mede-reizigers. En wat heel bijzonder was: er zat een bruid te wachten, samen met een groepje vriendinnen. Zij droeg een grote shawl over haar hoofd, zodat je haar gezicht niet kon zien. Tegen de tijd dat we alsnog vertrokken, kreeg ze een andere omslag om, met aan de voorkant een gordijn van dunne draden. Toen we zagen dat haar vriendinnen er foto’s van maakten met hun mobieltjes, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en gevraagd of ik ook een foto mocht. En dat was geen enkel probleem: ze gingen er eens goed voor staan en zo kregen we bijgaande foto. Later in het vliegtuig zat ze 2 rijen voor me, en toen bleek dat ze een soort kroon op haar hoofd heeft met een spits torentje bovenop. Onze gids vertelde later dat een bruid vaak tot wel 30 kilo juwelen draagt, die binnen de familie wordt doorgegeven. En hij vertelde dat Turkmeense bruiloften vaak 3 tot 4 dagen duren en dat er grote hoeveelheden gasten worden uitgenodigd. Op zijn eigen bruiloft waren er 500 gasten van de kant van zijn vrouw plus 700 van zijn eigen kant. Het had hem 2 jaarsalarissen gekost….
Naast me in het toestel zat een leuke jongedame, die “geen Engels kon”, maar die uiteindelijk wel 3 jaar Engels gehad had op school en het best aardig kon. Gezellig om even mee te praten..
Toen we uit het toestel stapten, zagen we hoe de bruid opgewacht werd door haar toekomstige echtgenoot en zijn familie. Die hadden daar dus ook al 4 uur staan wachten wegens de vertraging van het toestel, maar nu klapten, dansten en zongen ze dat het een lieve lust was. De taxichauffeurs hadden inmiddels echter haast gekregen, dus na een minuut of 10 werd iedereen in de auto’s gedirigeerd en vertrok het bruidspaar. En wij hadden een bijzondere gebeurtenis gezien en gefilmd…
Toen snel in onze bus naar Dashoguz, waar we in een vrij nieuw hotel zitten dat er voor hier prima uitziet, inclusief een engelsprekende receptionist.
Na wat opfrissen gingen we met de bus over een hobbelige weg naar het 85 km verderop gelegen Konye-Urgench, wat vroeger de belangrijkste oase in de centraal Aziatische regio was. Onderweg zagen we veel katoenvelden en rijst plantages. Ondanks de hoge temperaturen en het woestijnklimaat. Dit gebied is ooit veroverd geweest door Djengiz Khan. Er staan nog wat gebouwen uit die tijd (1221), en zelfs nog een minaret van een van de moskeeën. Ik zal jullie niet vermoeien met alle namen en belangrijke personen waar de gids over verteld heeft, maar het was best leuk om te zien. En gelukkig was het niet erg heet.
We zijn ook wezen kijken bij de helling waar vrouwen zich van af laten rollen als ze graag zwanger willen worden (de Kyr Molla). In onze groep zat maar een dame als enige in de leeftijd dat ze een kind zou kunnen krijgen, maar zij had er geen zin in (niet in het rollen vanaf een stoffige heuvel en niet in een kind). Jammer….
Op die zelfde heuvel was ook een veldje waar kandidaat ouders een schommelwiegje konden plaatsen om zo de goden te vragen hen aan een kind te helpen. Het is een andere insteek dan IVF, maar wie weet helpt het….
Daarna weer terug naar Dashoguz over 85 km hobbelige weg, met een tussenstop bij twee Sufische heiligdommen. Mooi, maar we kregen inmiddels ook wel honger. Terug in het hotel samen gegeten en daarna richting kamers. Morgen gelukkig niet zo heel vroeg uit bed…..

• 27 Augustus 2010 - 13:44

Koen V E:

Is dit de eerste reactie? Ik ga jullie verhalen straks heerlijk lezen en de foto's bekijken! Even een vlucht uit het regenachtige Nederland! Ik geniet met jullie mee. Een goed begin van het weekend!
    Veel groeten van Koen.

• 28 Augustus 2010 - 09:20

Renske:

Het klinkt, en ziet er allemaal interessant uit! Wel rare vogels die Turkmenen.. Veel plezier op het volgende deel van de reis, ik ben weer heel thuis ga mijn koffer uitpakken. Groetjes vanuit regenachtig nederland

x

Verslag uit: Turkmenistan, Asjchabad

Zijderoute 2010

Zijderoute: een indrukwekkende rondreis door Turkmenistan, Oezbekistan, Kazachstan, Kirgizië en China. We treden in de voetsporen van Marco Polo, Alexander de Grote en Djingiz Chan en gaan de nalatenschap van Timoer Lenk ontdekken op een belangrijk deel van de oude Zijderoute. We hopen legendarische, rijke karavaansteden als Samarkand en Kashgar te gaan zien in een steeds wisselend en imposant decor van ruige berglandschappen tot vriendelijke groene oases.

De Chinezen verstonden al ver voor onze jaartelling als enigen de kunst van de zijdefabricage. De eerste buitenlanders die rollen van de kostbare stof afnamen waren Perzen, rond 100 voor Christus. De Romeinen volgden snel. Zo ontstonden handelsroutes tussen oost en ‘west’, waarover goud, amber, ivoor, edelstenen, wol, wijn, gekleurd glas en paarden naar China werden vervoerd, in ruil voor Chinese zijde, maar ook bont, specerijen, lakwerk, papier, thee en bronzen voorwerpen. Behalve koopwaar wisselden de reizigers ook culturele zaken uit, waaronder muziek en dans, taal, wetenschappelijke kennis en religie.
De Zijderoute is de verzamelnaam voor verschillende karavaansporen van Xian in China tot aan de Zwarte Zee en de Middellandse Zee. Een conserverende deken van woestijnzand heeft ervoor gezorgd dat we nog veel historische schatten uit de bloeitijd van de Zijderoute kunnen zien.