Pagodes, tempels en transpiratie - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Frits en Lisette Couwenberg - WaarBenJij.nu Pagodes, tempels en transpiratie - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Frits en Lisette Couwenberg - WaarBenJij.nu

Pagodes, tempels en transpiratie

Door: Frits

Blijf op de hoogte en volg Frits en Lisette

08 Oktober 2008 | Vietnam, Hanoi

Gisteravond hebben we gegeten in een restaurant dat door onze Trotter gids werd aanbevolen. Wat wel verrassend is, is om te zien dat we nu al twee keer zowel "hond" als "kikker" op het menu hebben zien staan. Hebben we nog maar even niet geprobeerd....

Vannacht weer uitstekend geslapen: airco zachtjes aan en lekker onder het dunne dekbed. Niet goed qua energieverbruik, maar wel goed voor je nachtrust...

Vanochtend hebben we ontbeten in ons hotel, waar we de enige bezoekers waren (met 4 man personeel). Lekker gebakken eitje, stuk brood en een beetje jam.

Daarna spullen opnieuw gerangschikt omdat we vanavond opgehaald worden om met de nachttrein naar Sapa te gaan. Daar gaan we 2 dagen lang bergdorpen bezoeken (maar of er internet is, weten we nog niet).

Vervolgens zijn we de stad in gewandeld. Eerst de Quan Thanh pagode uit de 12e eeuw bezocht. Best wel mooi, maar toch ook wel een beetje vervallen. Gelukkig was het 4 ton zware standbeeld van de "Geest van 1667, Tran Vo" nog wel helemaal in tact.

Toen weer een eind gelopen, richting Mausoleum van Ho Chi Minh. Dat was gesloten omdat Ome Ho in oktober en november weer opgeknapt wordt om er de overige 10 maanden weer tiptop gebalsemd uit te zien. Daar ook een stukje brede allee gezien waar op 1 mei de soldaten ongetwijfeld zullen paraderen. Daar mogen geen brommers komen, en dat was voor ons natuurlijk wel even wennen...

Toen op naar de Pagode met EEn Zuil, de "Chua Mot Kot". Zoals jullie al wel geraden zullen hebben, staat die pagodo op .... Inderdaad!

Vervolgens naar het Koto Restaurant. Dat is een project van iemand die elk jaar circa 30 arme straatkinderen opneemt om hen in 2 jaar tijd te leren hoe je in een restaurant kookt of serveert. Dat was lekker eten, al ging er wel even iets mis bij de bestelling: ik wilde een gewokt gerecht, maar dan zonder vissaus. Dat kon volgens de ober niet omdat die saus er al vantevoren doorheen zat. Dus toen heb ik een BLT sandwich besteld. En toen de bestelling kwam, had ik .... inderdaad: beide gerechten (met afzonderlijke vissaus). Lekker, maar wat veel...

Toen naar de Tempel van de Literatuur, die wel een beetje lijkt op de Madurodam versie van de Verboden Stad. Leuk om te zien. En goed om te schuilen toen we onze eerste bui regen kregen.

We hebben zonet een taxi terug genomen naar het hotel. En dat was ook wel weer een belevenis: rondom tussen de brommers, en geen krasje!

Gelukkig begint de temperatuur te wennen, al is het wel fijn om weer even in de buurt van een ventilator te zitten die je t-shirt even droogt.

We praten ook al een paar woorden Vietnamees: Bedankt (Kam Euhhh), Tot Ziens (Hen Gap Lai) en Nee (Gong).

Wordt vervolgd!

Groeten van Lisette en Frits

• 08 Oktober 2008 - 20:10

J. Van Der Windt:

Hallo Lsette en Frits,
    Geweldig om zo samen weer op reis te zijn !Het verslag te lezen is extra leuk,omdat ik er ook geweest ben,het literatuur museum en Ho Chi Min bezocht,zoals Mao in Peking !Veel plezier verder, Jopie.