Nog twee weken voor ons vertrek! - Reisverslag uit Culemborg, Nederland van Frits en Lisette Couwenberg - WaarBenJij.nu Nog twee weken voor ons vertrek! - Reisverslag uit Culemborg, Nederland van Frits en Lisette Couwenberg - WaarBenJij.nu

Nog twee weken voor ons vertrek!

Door: Lisette

Blijf op de hoogte en volg Frits en Lisette

08 Augustus 2010 | Nederland, Culemborg

Hallo allemaal,

veel mensen komen inmiddels terug van hun vakantie en wij beginnen er nu ook echt wel zin in te krijgen.
De inentingen zijn weer binnen en onze paspoorten zijn al een aantal weken bij het Visumbureau om alle 5 de visa te regelen. Frits is zelfs al weken iedere avond druk aan het oefenen om wat Russisch te leren!
We weten inmiddels dat we met een groep van 16 personen gaan in de leeftijd van 30 tot 75 jaar, daar zitten wij dus precies tussen.

Op de vraag waarom we deze reis al langer op ons verlanglijstje hadden staan, het volgende:
Azië is ons voorheen steeds heel goed bevallen. Aangezien wij al in Xian zijn geweest (het begin van de Zijderoute) en in Istanbul (het einde van de zijderoute) én vorig jaar nog in Damascus in Syrië waren, is onze belangstelling gewekt naar andere delen van de zijderoute.
Ook de enthousiaste verhalen van vrienden maakten ons nieuwsgierig naar de oude Russische staten, de 'Stannen'   zoals Frits ze steeds noemt.
Om dan ook nog te mogen eindigen in een deel van China dat we nog niet hebben gezien, maakt dat we er erg veel zin in hebben.

We hebben deze website weer aangemaakt vooral voor onszelf om later een mooi verslag te hebben en we weten niet of het onderweg al gaat lukken om er iets op te plaatsen. Dus misschien pas na 19 september als we weer terug zijn.

Onze route:

01 24-08-2010 Amsterdam - Asjchabad (Turkmenistan)

02 25-08-2010 Asjchabad

03 26-08-2010 Asjchabad, vlucht naar Dashoguz

04 27-08-2010 Dashoguz, excursie Kune Urgench - Khiva (Oezbekistan)

05 28-08-2010 Khiva

06 29-08-2010 Khiva - Boechara

07 30-08-2010 Boechara

08 31-08-2010 Boechara - Shachrisabz - Samarkand

09 01-09-2010 Samarkand

10 02-09-2010 Samarkand - Tasjkent

11 03-09-2010 Tasjkent - Aksu Djabagly (Kazachstan)

12 04-09-2010 Aksu Djabagly

13 05-09-2010 Aksu Djabagly - Bishkek (Kirgizië )

14 06-09-2010 Bishkek - Issyk-Kul – Karakol

15 07-09-2010 Karakol

16 08-09-2010 Karakol - Diety-Oguz - Tamga

17 09-09-2010 Tamga - Naryn - Tashrabat Karavanserai

18 10-09-2010 Tashrabat - Torugart - Kashgar (China)

19 11-09-2010 Kashgar

20 12-09-2010 Kashgar (zondagsmarkt)

21 13-09-2010 Kashgar, nachttrein naar Turpan

22 14-09-2010 aankomst Turpan

23 15-09-2010 Turpan

24 16-09-2010 Turpan – Urumchi, facultatief Hemelse Meer

25 17-09-2010 Urumchi - vlucht naar Almaty (Kazachstan)

26 18-09-2010 Almaty

27 19-09-2010 Almaty - Amsterdam

• 08 Augustus 2010 - 17:00

Rene :

rene en jansje gaan ook weer lekker op vak.
    dus kunnen het op de camping niet volgen maar als we terug zijn of tussen door gaan wij zeker jullie volgen HEEL VEEL plezier op deze mooie reis

groet rené en jansje

• 08 Augustus 2010 - 21:17

Koen, Leiden:

Wat een schitterende reis hebben jullie voor de boeg! Wij hebben letterlijk een andere reis voor de boeg: woensdag gaan we 12 dagen varen met onze tjalk (met Jopie!). Daarna zijn jullie aan de beurt. Ik ga lekker meegenieten. Maak er wat moois van! Reislustige groeten van Koen.

• 08 Augustus 2010 - 21:37

Jopie Van Der Windt:

Wat een geweldige reis !
    In 2000 ben ik in Uzbekistan geweest, ongelooflijk mooi dat Registan plein in Samarkand,de 2 foto's die op de website staan.
    Nog veel plezier met voorbereiden en dan....fantastisch !!
    Hartelijke reisgroeten van Jopie.
    Woensdag as...Zeilen !

• 09 Augustus 2010 - 12:02

Jolanda:

Dit wordt ook vast weer een fantastische reis. En natuurlijk wil ik daar wel wat van lezen! Wij wensen jullie heel veel plezier en we zien de verhalen graag in onze mailbox verschijnen.

Groetjes
    Jolanda

• 20 Augustus 2010 - 08:36

Gerda Bielderman:

Wat hebben jullie weer een mooie reis uitgezocht/ Lisette en Frits heel veel plezier groetjes Wim en Gerda

• 09 September 2010 - 08:26

Stien En Auke:

Goedemorgen,

Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag Frits.
    Wij wensen je een fijne dag.
    Nog een prettige vakantie!
    Groetjes,
    Auke en Stien

Verslag uit: Nederland, Culemborg

Zijderoute 2010

Zijderoute: een indrukwekkende rondreis door Turkmenistan, Oezbekistan, Kazachstan, Kirgizië en China. We treden in de voetsporen van Marco Polo, Alexander de Grote en Djingiz Chan en gaan de nalatenschap van Timoer Lenk ontdekken op een belangrijk deel van de oude Zijderoute. We hopen legendarische, rijke karavaansteden als Samarkand en Kashgar te gaan zien in een steeds wisselend en imposant decor van ruige berglandschappen tot vriendelijke groene oases.

De Chinezen verstonden al ver voor onze jaartelling als enigen de kunst van de zijdefabricage. De eerste buitenlanders die rollen van de kostbare stof afnamen waren Perzen, rond 100 voor Christus. De Romeinen volgden snel. Zo ontstonden handelsroutes tussen oost en ‘west’, waarover goud, amber, ivoor, edelstenen, wol, wijn, gekleurd glas en paarden naar China werden vervoerd, in ruil voor Chinese zijde, maar ook bont, specerijen, lakwerk, papier, thee en bronzen voorwerpen. Behalve koopwaar wisselden de reizigers ook culturele zaken uit, waaronder muziek en dans, taal, wetenschappelijke kennis en religie.
De Zijderoute is de verzamelnaam voor verschillende karavaansporen van Xian in China tot aan de Zwarte Zee en de Middellandse Zee. Een conserverende deken van woestijnzand heeft ervoor gezorgd dat we nog veel historische schatten uit de bloeitijd van de Zijderoute kunnen zien.