Naar Kyrgizie - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van Frits en Lisette Couwenberg - WaarBenJij.nu Naar Kyrgizie - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van Frits en Lisette Couwenberg - WaarBenJij.nu

Naar Kyrgizie

Door: Frits en Lisette

Blijf op de hoogte en volg Frits en Lisette

05 September 2010 | Kyrgizië, Bisjkek

Zondag 5 september: van Aksu Djabaglia in Kazachstan naar Bishkek in Kirgizie
We vertrokken om 07.30 uur. De weg was redelijk goed, met maar weinig echt grote gaten. En de bestemming was de hoofdstad van Kirgizie, Bishkek. Het was ruim 5 uur rijden naar de grens met Kyrgizie. Bij de grens ging het allemaal snel en soepel, en ook onze Kyrgische bus was weer snel in zijn vaderland. Vlug een handvol Dollars gewisseld tegen Kyrgisische Sols en toen nog 2 uurtjes naar Bishkek. De huisjes onderweg leken sterk op die in Kazachstan, maar dan met asbest golfplaten in plaats van blik. Er was veel landbouw te zien, en er reden talloze vrachtauto´s en tractors met pakken hooi. Ook werd er weer hard gewerkt aan een nieuwe weg, evenwijdig aan de bestaande.
In Bishkek wonen ongeveer 1 van de 5 miljoen inwoners van het land. Het is een mooie, groene stad, waarin ook de regering zetelt. Sinds een paar maanden hebben ze daar een vrouwelijke president die stevig in het zadel zit door de ondersteuning van 2 rechterhanden met veel politieke ervaring. We zagen ook de metalen schutting rond het regeringspaleis, met daarin een flink aantal kogelgaten. En aan de voorkant van het paleis een monument en gedenkstenen voor de 84 mensen die hier afgelopen april gesneuveld zijn tijdens de revolutie.
Verder hebben we nog wat rondgekeken in het centrum, het beeld van Lenin aanschouwd, en een foto gemaakt van de Kyrgisische vlag (die het binnen aanzicht van de rookopening van een yurt laat zien). Ook hebben we wisselen van de wacht bij die vlag aanschouwd, en dat deed ons wel heel sterk denken aan Monthy Pyton´s Ministry Of Silly Walks.
Omdat onze magen knorden, zijn we daarna naar een Italiaans restaurant gegaan, wat een heerlijk en gezellig diner was. Het door Huub aangeraden restaurant bleek net helemaal aan de andere kant van de stad te liggen... Bij terugkeer in het hotel (Alpinist) nog een verslag op onze site gezet en toen naar bed.

• 08 September 2010 - 08:31

Iranda:

Wat een geweldige vakantie hebben jullie,en leuk dat ik tijdens mijn werk mee kan genieten van jullie ervaringen daar. bij deze wil ik Frits alvast feliciteren voor morgen voor zijn verjaardag ik pak er wel een lekkere borrel op. veel plezier nog en tot ziens

• 08 September 2010 - 09:01

Jack Vandesteen:

Geweldig om jullie zo te kunnen volgen via de moderne media,heel interresant ook nog en veel sneller dan per kaart.
    Nog een prettig voortzetting van jullie
    vakantie.Pa en Jack

• 08 September 2010 - 10:08

Nelleke:

Ha die Frits en Lisette,

Zo te zien en te lezen hebben jullie een geslaagde vakantie; hartstikke fijn! Nog 1 nachtje slapen en dan is het weer zover; Frits alvast van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag, wij zullen in dit natte koude kikkerland een wijntje op je drinken! In het kader van "de wereld draait door" nog een nieuwtje: wij hebben ook een dochter die volgend jaar gaat trouwen...Carolien! Ze hebben daarnaast ook nog hun huis te koop staan omdat ze graag onze "achter(boer)buren" willen worden. Nog een fijne vakantie en tot daarna,
    xxx NV

• 08 September 2010 - 13:58

Jvander Windt:

Beiden hartelijk gefeliciteerd morgen met Frits'verjaardag,een fijne dag gewenst in Kirgizie, hoe ver kun je gaan??Wat een mooie reis!
    Veel plezier verder gewenst door Jopie, Soest.

• 08 September 2010 - 19:05

Teunis En Loes:

Frits van harte gefeliciteerd met je verjaardag, wij zullen op je proosten!
    Jullie maken een fantastische reis, geniet er maar lekker van.
    Onze reis was ook heerlijk, we hebben elkaar straks heel veel te vertellen!!!!

• 09 September 2010 - 07:20

Jaap En Janneke:

Hallo allebei,

Van harte proficiat met de verjaardag van Frits. Er zijn niet veel Culemborgers die hun verjaardag op zo'n locatie vieren. Veel plezier en een fijne vakantie verder.

• 09 September 2010 - 08:46

Maria En Theo:

Wisselen van de wacht met de benen hoog is indrukwekkend. Mooie indruk van jullie reis met deze foto's. Frits gefeliciteerd met jouw verjaardag en we drinken er vanavond een op jouw. Veel plezier bij jullie verdere reis.

• 09 September 2010 - 17:21

Anne En Ali De Vries:

Prachtig die verhalen van jullie. Het kost wel delen van je nachtrust, Frits. Nu, de 9e september, voor jou en Lisette de hartelijke gelukwensen met je verjaardag.
    Vriendelijke groet.

• 09 September 2010 - 17:26

Tineke En Sef:

Frits van harte! Vanavond drinken wij een glas wijn op jou (jullie)! Je verjaardags-ecard is onderweg.
    Tineke en Sef

• 10 September 2010 - 18:00

Wim En Han:

Hoi frits en Lisette,

allereerst een hartelijk gefeliciteerd voor Frits, zoals gewoonlijk een dag te laat. We zijn trouwe lezers en krijgen zo een mooi inkijkje in het leven langs de zijderoute. Veel plezier nog en tot over 2 weken.

Verslag uit: Kyrgizië, Bisjkek

Zijderoute 2010

Zijderoute: een indrukwekkende rondreis door Turkmenistan, Oezbekistan, Kazachstan, Kirgizië en China. We treden in de voetsporen van Marco Polo, Alexander de Grote en Djingiz Chan en gaan de nalatenschap van Timoer Lenk ontdekken op een belangrijk deel van de oude Zijderoute. We hopen legendarische, rijke karavaansteden als Samarkand en Kashgar te gaan zien in een steeds wisselend en imposant decor van ruige berglandschappen tot vriendelijke groene oases.

De Chinezen verstonden al ver voor onze jaartelling als enigen de kunst van de zijdefabricage. De eerste buitenlanders die rollen van de kostbare stof afnamen waren Perzen, rond 100 voor Christus. De Romeinen volgden snel. Zo ontstonden handelsroutes tussen oost en ‘west’, waarover goud, amber, ivoor, edelstenen, wol, wijn, gekleurd glas en paarden naar China werden vervoerd, in ruil voor Chinese zijde, maar ook bont, specerijen, lakwerk, papier, thee en bronzen voorwerpen. Behalve koopwaar wisselden de reizigers ook culturele zaken uit, waaronder muziek en dans, taal, wetenschappelijke kennis en religie.
De Zijderoute is de verzamelnaam voor verschillende karavaansporen van Xian in China tot aan de Zwarte Zee en de Middellandse Zee. Een conserverende deken van woestijnzand heeft ervoor gezorgd dat we nog veel historische schatten uit de bloeitijd van de Zijderoute kunnen zien.